۱۳۹۱ دی ۲۹, جمعه

خطبه فدکیه


خطبه فدکیه







بعد از شهادت پيامبر اسلام صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله طوفان عجيبى سراسر جهان اسلام را فرا گرفت، و كانون اين طوفان مركز «خلافت» بود، سپس به هر چيز كه به نحوى با آن ارتباط مى‏كرد منتقل شد، از جمله حكم مصادره سرزمين فدك.

فاطمه عليهاالسلام كه مى‏ديد اين تجاوز آشكار، توأم با ناديده گرفتن بسيارى از احكام اسلام در اين رابطه، جامعه اسلامى را گرفتار يك انحراف شديد از تعاليم اسلام و سنّت پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله و گرايش به برنامه ‏هاى جاهلى مى‏كند، و از سوى ديگر مقدمه‏ اى است براى خانه‏ نشين كردن اميرمؤمنان على عليه‏ السلام و محاصره اقتصادى ياران جانباز على عليه‏ السلام، به دفاع از حق خويش در مقابل غاصبان فدك پرداخت، ولى نظام حاكم به بهانه حديث مجعول «نحن معاشر الانبياء لا نورث؛ ما پيامبران ارثى از خود نمى‏گذاريم!» از اداى اين حق سر باز مى‏زد.

بانوى اسلام سيّده زنان عالم عليهاالسلام با جمعى از زنان بنى ‏هاشم به مسجد پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله آمد تا در برابر توده‏ هاى مسلمان، و سران مهاجر و انصار گفتنى ‏ها را بگويد، و اتمام حجت كند. او بى‏ اعتنا به «جوسازى» خاصى كه شده بود، و به بهانه «غصب فدك» خطبه بسيار غرايى ايراد نمود كه بسيارى از حقايق در آن افشا شد.

لحن گيراى بانوى اسلام در اين خطبه بيانگر اين واقعيت است كه او سخنورى بليغ، و خطيبى نستوه، همتاى همسرش على عليه‏ السلام بود كه خطبه‏ هاى او را درنهج‏ البلاغه تداعى مى‏كند.

به هر حال اين خطبه تاريخى از خطبه‏ هاى معروف اهل‏بيت عليهم ‏السلام است، و بسيارى از متعهدان شيعه فرزندان خود را همواره توصيه به حفظ اين خطبه مى‏كردند، تا با گذشت زمان گرد و غبار نسيان بر آن ننشيند، و از سوى دشمنان مغرض زير سؤال قرار نگيرد.

هنگامی‌که صدر و ذیل خطبه فدکیه و ملحقات آن کنار هم ‌قرار می‌گیرد، این‌ نتیجه به‌دست می‌آید که در این ماجرا بحث فدک، فرعی بوده و هدف اصلی یادآوری ماجرای غدیرخم و شأن و فضل امیرمؤمنان برای مردم است؛ چرا که حضرت زهرا(س) هیچ عذری را بعد از ماجرای غدیر پذیرفته نمی‌دانند.
















ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum9/thread47702.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


http://ifttt.com/images/no_image_card.png محبّ الزهراء

هیچ نظری موجود نیست: