۱۳۹۱ بهمن ۱۲, پنجشنبه

حديثي درباره ي آفرينش عقل


حديثي درباره ي آفرينش عقل



اين روايت را به اين صورت در جايي ديده ام، اما نمي دانم در چه كتابي، قاعدتا در جواهر السنيه (173) باشد:

خلق الله العقل فقال له ادبر فادبر فقال له: من انا و من انت؟ قال: انا انا، و انت انت: ثم قال له: اقبل فاقبل، فقال له: من انا و من انت؟ قال: انت الرب الجليل و انا العبد الذليل.

خداوند عقل را آفريد و به او فرمود: پشت كن، پشت كرد، پس از او پرسيد: من كيستم و تو كيستي؟ گفت: من منم، و تو تويي. سپس به او فرمود: رو كن، رو كرد. پس از او پرسيد: من كيستم و تو كيستي؟ گفت: تو پروردگار بزرگ، و من بنده ي ذليل هستم.

يعني وقت كه مدبر گردد، تاريك محض است؛ و وقتي كه رو كند و به حق متوجه گردد، مرآت است. (174)






173-تا آن جا كه ما تفحص كرده ايم، عين اين روايت در الجواهر السنيه و غير آن نيامده است؛ ولي مشابه آن در جوامع روايي آمده است. از جمله ر. ك: اصول كافي، ج 1، ص 10، 21، 26 و 28؛ من لا يحضره الفقيه، ج 4، ص 369 و... از منابع خاصه؛ و المعجم الكبير، ج 8، ص 283؛ نظم در السمطين، ص 112؛ كنزالعمال، ج 3، ص 383 و... از منابع عامه.

174-يعني وقتي ادبار مي كند، به نظر استقلالي به خود مي نگرد؛ و وقتي اقبال مي كند، به تدلي و وابستگي خود به حضرت حق توجه مي كند.




در محضر آيت الله العظمي بهجت

نوشته محمد حسين رخشاد






ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum76/thread48063.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: